Jedną z metod weryfikacji kompetencji kandydatów do pracy jest zbieranie referencji na ich temat. Referencje to opinia uwzględniająca ocenę dotychczasowego przebiegu pracy kandydata wystawiona przez byłego lub (rzadziej) aktualnego pracodawcę. Pisemne referencje mają zazwyczaj charakter pozytywny, mający na celu przedstawienie pracownika w jak najlepszym świetle i trudno dowiedzieć się z nich o słabszych stronach kandydata.
Aby urealnić ocenę pracy zawodowej kandydata, warto jest opinie takie zweryfikować u źródeł, kontaktując się bezpośrednio z dawnym przełożonym lub pracodawcą. Należy jednak pamiętać, że przed zasięgnięciem takiej opinii musimy uzyskać zgodę kandydata.
Referencje 360 stopni
Profesjonalna firma rekrutacyjna przed zakwalifikowaniem specjalisty bądź managera do procesu rekrutacyjnego sprawdza jego referencje, aby mieć pewność, że poleca osobę godną zaufania. Wśród hoteli, choć nie tylko wśród nich, referencje bywają niedocenianym źródłem wiedzy o kandydatach. Jednak pozyskane w przemyślany, przygotowany sposób stanowią istotne narzędzie selekcji kandydatów. Dostarczają informacji od osób, które współpracowały z kandydatem, obserwowały jego rozwój, sukcesy i porażki, znają powody rozstania z firmą. Dostarczają
Dostarczają wreszcie unikalną perspektywę oceny kandydata, której nie posiada osoba rekrutująca przeprowadzająca wywiad – prezentują punkt widzenia byłego szefa, podwładnego, kolegi czy partnera biznesowego, co pomaga w zobiektywizowaniu oceny kandydata (ocena 360 stopni).
Zawsze warto prosić kandydatów o wskazanie kilku osób do roli referentów, szczególnie zaś gdy w trakcie procesu rekrutacyjnego pojawiają się wątpliwości dotyczące faktycznego udziału kandydata w projektach, o których opowiada, czy niejasności dotyczące powodów zakończenia współpracy z poprzednią firmą.
Jak sprawdzać referencje?
Referencje warto sprawdzać w trakcie telefonicznej lub (jeśli to możliwe) bezpośredniej rozmowy z referentami. Rozmowa powinna odbywać się w oparciu o przygotowany wcześniej zestaw pytań, od którego w dużym stopniu zależy wartość zebranych informacji, i po wcześniejszym umówieniu rozmowy – jeśli poprosimy referentów o zarezerwowanie czasu na rozmowę z nami, z dużym prawdopodo- Potencjał (ustnych) referencji Anna Kiełczewska Jedną z metod weryfika
[...]Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Dodaj komentarz