Autor: Małgorzata Dankowska, Anna Beneturska
Choć pora roku sprzyja bardziej wypoczynkowi, w Ministerstwie Finansów i Ministerstwie Gospodarki trwają prace nad projektami zmian przepisów, w tym zmian w ustawie o podatku od towarów i usług. Zgodnie z zamierzeniami projektodawców podatnikowi ma być łatwiej i lżej. Niektóre z proponowanych ułatwień rzeczywiście wydają się sprzyjać podatnikom. Jak będzie w praktyce – zobaczymy. Poniżej przegląd projektowanych zmian w zakresie VAT.
Powstanie obowiązku podatkowego (autorzy propozycji: MF, MG)
Ministerstwo Finansów proponuje, by obowiązek podatkowy powstawał co do zasady na koniec miesiąca, w którym nastąpiło wydanie towarów lub wykonanie usługi. Równocześnie propozycja zakłada rezygnację z większości istniejących obecnie wyjątków co do momentu powstania obowiązku podatkowego. Ministerstwo Gospodarki natomiast chciałoby połączyć powstawanie obowiązku podatkowego z faktycznym otrzymaniem zapłaty za sprzedany towar czy wykonaną usługę. Chodziłoby zatem o szersze zastosowanie metody kasowej, dostępnej obecnie jedynie dla tzw. małych podatników.
Termin wystawiania faktur (MF)
Proponowanym przez MF zmianom w zakresie powstania obowiązku podatkowego miałyby towarzyszyć dłuższe terminy na wystawienie faktur – do 7. dnia po końcu miesiąca, w którym wykonano usługę lub sprzedano towar. Dodatkowo za cały miesiąc można by wystawić jedną fakturę zbiorczą.
Faktura uproszczona (MF)
Wystawianie faktury uproszczonej, a więc niezawierającej wszystkich wymaganych dziś elementów, byłoby możliwe dla transakcji o wartości nieprzekraczającej 450 zł lub równowartości 100 euro.
Stawki VAT : lody i dania gotowe droższe (MF)
Obecnie sprzedaż lodów i dań gotowych jako towarów podlega opodatkowaniu stawką 5 proc., a sprzedaż tych produktów w ramach usługi gastronomicznej - 8 proc. Ministerstwo Finansów doszło do wniosku, że rozbieżność w stawkach jest dla wielu podatników źródłem wątpliwości, więc należy stawkę VAT ujednolicić – do 8 proc. niezależnie od formy sprzedaży.
Stawki VAT : kawa latte w górę (MF)
Obecnie stawki 5/8 proc. mają zastosowanie do sprzedaży niegazowanych napojów bezalkoholowych zawierających tłuszcz mlekowy. Pod tak zawiły
[...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz