Podejmując próbę ustalenia, co w naszym hotelu pomaga, a co utrudnia pracownikom osiąganie wyników zgodnych z oczekiwaniami, kluczowa jest identyfikacja obszarów, które wzbudzają szczególną satysfakcję z pracy, mają pozytywny wpływ na lojalność, odpowiedzialność i zaangażowanie zespołu. Ale także określenie tych aspektów funkcjonowania hotelu, które demotywują pracowników, co prowadzi do spadku ich zaangażowania, braku lojalności, tworzenia atmosfery niechęci, podejrzliwości itp.
Ważne jest badanie różnych obszarów funkcjonowania pracownika w strukturach naszego obiektu, takich jak: warunki pracy, odpowiedzialność, zaangażowanie w pracę, wynagrodzenie, motywacja, stres związany z pracą, podejmowanie decyzji, rozwój zawodowy i szkolenia, otwartość na zmiany, atmosfera pracy, kultura organizacyjna, współpraca, zadowolenie z pracy. My skupimy się na trzech kluczowych relacjach między efektywnością a: satysfakcją z pracy, zaangażowaniem organizacyjnym i strategią Zarządzania Zasobami Ludzkimi (ZZL).
Efektywność vs. satysfakcja z pracy
Poziom satysfakcji z pracy określają pozytywne lub negatywne uczucia i postawy w stosunku do niej. Intuicja podpowiada, że wyższa satysfakcja powinna sprzyjać realizacji celów zawodowych, a niska może negatywnie wpływać na efekty. Co jest jej źródłem? Według niektórych badań, istnieje pozytywny, dwukierunkowy związek pomiędzy satysfakcją z pracy a satysfakcją z życia. Oznacza to, że im bardziej człowiek zadowolony jest z życia, tym bardziej zadowolony jest też pracy, a z drugiej strony, wysokie zadowolenie z pracy, wpływa na wysokie zadowolenie z życia. Wśród czynników różnicujących satysfakcję z pracy wyróżniono m.in. wiek, płeć i cechy osobowości. Nam jednak zależy na analizie tych czynników, którymi da się zarządzać. Jaka jest zależność między satysfakcją z pracy a efektywnością? Funkcjonuje kilka hipotetycznych relacji, bo satysfakcja z pracy to złożony i niejednoznacznie definiowany problem. Na pewno jednak warto pytać pracowników, jaki jest ich poziom zadowolenia z różnych aspektów pracy. Należy wyróżniać poszczególne elementy, budujące zadowolenie lub niezadowolenie z niej. Tego rodzaju czynniki najczęściej związane z satysfakcją to:
Efektywność vs. zaangażowanie
Czym jest zaangażowanie organizacyjne? To związek pomiędzy emocjami i nastawieniem do pracy, a zachowaniami prezentowanymi przez pracowników. Zaangażowanie personelu hotelowego staje się kluczowe wobec potrzeb innowacji, doskonalenia procesów, wysokiej jakości i konkurencyjności. Zaangażowanie to innymi słowy stopień przywiązania pracownika do hotelu, identyfikacji z nim. Istnieją trzy typy powodów, którymi kierują się pracownicy biorąc udział w życiu organizacji:
- ZAANGAŻOWANIE EMOCJONALNE – człowiek identyfikuje się z hotelem/siecią, obowiązującymi w nich wartościami, a normy, uważa za własne. Praca wiąże się z pozytywnymi emocjami (pracuję tu, bo chcę).
- ZAANGAŻOWANIE TRWANIA – człowiek pracuje, bo zbyt dużo straciłby odchodząc (zabezpieczenie emerytalne, poczucie bezpieczeństwa socjalnego, nie ma interesujących ofert pracy na rynku itp.). Traktujemy je w dwóch wymiarach: – „wysoka ofiara” – duża strata w przypadku opuszczenia organizacji, – „niewielka alternatywa” – „pracuję tu, bo nie mam innego wyjścia”.
- ZAANGAŻOWANIE NORMATYWNE – człowiek pracuje, bo czuje się zobowiązany w stosunku do organizacji. Odczuwa wdzięczność i akceptacj
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Dodaj komentarz