Jak wycenić usługę hotelową?

Autor: Andrzej Rybicki
Metody wyodrębnienia kosztów stałych i kosztów zmiennych oraz ich wpływ na cenę usługi hotelowej.
W świetle zbliżających się mistrzostw EURO 2012 powoli zmieniają się zasady gry rynkowej, w której biorą udział obiekty hotelowe w Polsce. Przede wszystkim, poważnej zmianie ulega podaż miejsc hotelowych. Zwiększyła się liczba nowych, dużych obiektów hotelowych z doskonałą lokalizacją, szerokim zakresem usług i konkurencyjnymi cenami, które potrafią już obsłużyć najbardziej wymagających gości.
Pomimo nowych inwestycji polska średnia pod względem liczby miejsc hotelowych per capita wciąż stanowi nie więcej niż 10 proc. średniej europejskich potęg turystycznych takich, jak Włochy czy Francja. Można się więc spodziewać dalszych poważnych inwestycji w branży hotelowej, co oczywiście doprowadzi do jeszcze większej konkurencji na rynku.
Między popytem a ceną
Presja ze strony podażowej i wynikająca z niej konkurencja nie jest jedynym wyzwaniem, z którym musi się mierzyć manager obiektu hotelowego – równie ważna jest strona popytowa. Nowe trendy w potrzebach i oczekiwaniach (np. fitness, Wellness & SPA), obserwowane wśród gości, zmuszają właścicieli hoteli do ciągłego inwestowania i rozszerzania oferty obiektu. Atmosfera kryzysu finansowego nie zachęca do podróżowania, co więcej – sugeruje skrupulatne analizowanie ofert hotelowych pod kątem cen noclegu. Jest to szczególnie zauważalne wśród klientów korporacyjnych, wprowadzających liczne limity na wydatki w trakcie podróży służbowych. Do tego niepewna sytuacja strefy euro i wynikające z niej nagłe zmiany kursu wymiany złotego powodują, że konkurencyjność cenowa polskiej oferty hotelowej wobec innych krajów jest trudna do przewidzenia. Krótki okres trwania Euro 2012 nie gwarantuje zwrotu zainwestowanych środków w rozbudowę infrastruktury wielu obiektów hotelowych w Polsce. Eksperymentowanie z ceną pokoju może się skończyć tak, jak podczas Euro 2004 w portugalskim Faro, gdzie noclegi podrożały kilkakrotnie, więc kibice przenieśli się do niedalekiej Sewilli, w której ceny się nie zmieniły tak istotnie.
Prawidłowa wycena usługi
Zarządcy hoteli powinni obserwować wszystkie kluczowe czynniki efektywnego zarządzania obiektem i jego otoczenia, ponieważ nie działa on w próżni, lecz jest częścią gry rynkowej. W celu zwiększenia przejrzystości podejmowania decyzji obiekt hotelowy powinien być uzbrojony w odpowiednie narzędzia analityczno–operacyjne. Zarządzanie przedsiębiorstwem hotelowym jest złożonym procesem decyzyjnym, więc aby go uprościć, można skorzystać z wielu narzędzi rachunkowości zarządczej do wyznaczania cen na bazie kosztów, jak i zaplanowanych marż. Prawidłowa wycena usługi hotelowej w postaci kosztu noclegu jest podstawowym warunkiem świadomego zarządzania polityką cenową hotelu. Revenue management oparty na benchmarkingu cen najbliższej konkurencji w pos
[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *