Autor: Marta Kuniszyk
Marta Kuniszyk
Autorka jest doktorem nauk ekonomicznych,
dyrektorem Działu Rozwojuw biurze zarządu Orbis SA.
Przewodnicząca Rady Nadzorczej Wioski TurystycznejWilkasy
oraz członek Rady Nadzorczej spółki Hekon – Hotele Ekonomiczne SA.
Wykłada rachunkowość zarządczą w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie
Ewidencjonując, klasyfikując i prezentując dane odzwierciedlającewyniki hotelu posługujemy się Standardowym SystememRachunkowości Hotelowej (Uniform System of Accounts for theLodging Industry). Aby właściwie analizować wyniki, powinniśmy:
Jak szczegółowe są badania?
Zależy to od stanowiska, jakie zajmuje osoba oczekująca informacji – innychdanych potrzebuje dyrektor hotelu, który chce poznać ogólną sytuacjęobiektu i wyniki operacyjne poszczególnych działalności, innych kierownikgastronomii. Dla dyrektora przydatny będzie np. raport prezentującypodstawowe kategorie operacyjne (przychody i koszty według działalności,wynik operacyjny, koszty niepodzielone, GOP) oraz odpowiednierelacje i wskaźniki. Dla kierownika gastronomii wartościowy będzieraport pokazujący wyniki każdego punktu gastronomicznego – przychodyoraz poszczególne składniki kosztów (koszty osobowe, surowce, materiałyeksploatacyjne itd.) wraz z właściwymi wskaźnikami i relacjami. Dokonstruowania raportów szczegółowych dla poszczególnych działalnościnależy wykorzystać wzorce prezentacji danych zawarte w SSRH.
Jak zbudować raport?
Musimy zastanowić się, jak zaprezentować dane, by raport dostarczyłkadrze kierowniczej hotelu jak najwięcej informacji. Wyniki z danegookresu warto zestawić z planem i efektami osiągniętymi w analogicznymokresie ubiegłego roku. Wskazane jest też równolegle zaprezentowaćefekty z ostatniego miesiąca oraz narastająco (co pozwalaocenić w [...]
Autorka jest doktorem nauk ekonomicznych,
dyrektorem Działu Rozwojuw biurze zarządu Orbis SA.
Przewodnicząca Rady Nadzorczej Wioski TurystycznejWilkasy
oraz członek Rady Nadzorczej spółki Hekon – Hotele Ekonomiczne SA.
Wykłada rachunkowość zarządczą w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie
Ewidencjonując, klasyfikując i prezentując dane odzwierciedlającewyniki hotelu posługujemy się Standardowym SystememRachunkowości Hotelowej (Uniform System of Accounts for theLodging Industry). Aby właściwie analizować wyniki, powinniśmy:
- konstruować odpowiednie raporty zawierające informacjeniezbędne na różnych szczeblach zarządzania w hotelu,
- posługiwać się właściwymi metodami i narzędziami analitycznymi.
Jak szczegółowe są badania?
Zależy to od stanowiska, jakie zajmuje osoba oczekująca informacji – innychdanych potrzebuje dyrektor hotelu, który chce poznać ogólną sytuacjęobiektu i wyniki operacyjne poszczególnych działalności, innych kierownikgastronomii. Dla dyrektora przydatny będzie np. raport prezentującypodstawowe kategorie operacyjne (przychody i koszty według działalności,wynik operacyjny, koszty niepodzielone, GOP) oraz odpowiednierelacje i wskaźniki. Dla kierownika gastronomii wartościowy będzieraport pokazujący wyniki każdego punktu gastronomicznego – przychodyoraz poszczególne składniki kosztów (koszty osobowe, surowce, materiałyeksploatacyjne itd.) wraz z właściwymi wskaźnikami i relacjami. Dokonstruowania raportów szczegółowych dla poszczególnych działalnościnależy wykorzystać wzorce prezentacji danych zawarte w SSRH.
Jak zbudować raport?
Musimy zastanowić się, jak zaprezentować dane, by raport dostarczyłkadrze kierowniczej hotelu jak najwięcej informacji. Wyniki z danegookresu warto zestawić z planem i efektami osiągniętymi w analogicznymokresie ubiegłego roku. Wskazane jest też równolegle zaprezentowaćefekty z ostatniego miesiąca oraz narastająco (co pozwalaocenić w [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz