- mówi Damian Popielarz, kierownik Wydziału Inkasa Terenowego Stowarzyszenia Autorów ZAiKS
Czym zajmuje się ZAiKS?
ZAiKS jest organizacją zbiorowego zarządzania prawami autorskimi powołaną do życia przez twórców i do dziś przez nich samych zarządzaną. Publiczne wykorzystanie utworu, za które twórcy należy się wynagrodzenie, dokonuje się w setkach różnych miejsc, w których autor nie ma możliwości się znaleźć, by je odebrać. To zadanie spełnia w jego imieniu ZAiKS.
Chroni utwory zarówno członków stowarzyszenia, jak i twórców, którzy powierzyli mu swoje utwory pod ochronę. Zarządza także prawami twórców zagranicznych na podstawie umów o wzajemnej reprezentacji, zawartych z odpowiednimi organizacjami zagranicznymi. Stowarzyszenie służy więc zarówno autorom, jak i użytkownikom utworów. ZAiKS wyręcza użytkowników z obowiązku poszukiwania autora każdego utworu.
Tak więc wykorzystanie każdego utworu muzycznego, słownego, słowno-muzycznego itd. jest objęte licencją. Dlatego pierwsze, co trzeba uzyskać, chcąc te utwory wykonywać czy odtwarzać, jest zgoda twórców na ich wykorzystanie. ZAiKS w imieniu twórców udziela licencji i ustala wysokość odpłatności za wykorzystanie.
Jest ona ściśle związana ze skalą wykorzystania, np. inną wartość ma piosenka, gdy jest wykorzystywana jako utwór pierwszoplanowy, czyli podczas koncertu, inną zaś, gdy jest odtwarzany przez radio i stanowi tło muzyczne. W przypadku koncertu stawką jest określony procent od sprzedanych biletów, w przypadku radia w niewielkim lokalu gastronomicznym mogącym pomieścić np. do 20 osób miesięczna stawka zryczałtowana wynosi 60 zł miesięcznie.
Wielu restauratorów i hotelarzy jest jednak zdania, że skoro płacą abonament RTV lub za dostęp do telewizji kablowej czy satelitarnej, to nie muszą już płacić za prawa autorskie, bo są one opłacane przez stacje radiowe i telewizyjne...
Opłata abonamentowa jest opłatą za używanie odbiorników radiowych oraz telewizyjnych. Stacje radiowe i telewizyjne płacą autorom, ale tylko za prawo do emisji. I jeśli odbiorcami są osoby prywatne, to nie muszą płacić wynagrodzeń autorskich. Prawa te muszą być opłacane w przypadku odbiorników w miejscach publicznych, gdy mamy do czynienia z publicznym odtwarzaniem utworów.
Czy obecnie ZAiKS rozmawia z hotelarskimi organizacjami branżowymi na temat opłat z tytułu praw autorskich?
Tak. Jesteśmy w stałym w kontakcie z Izbą Gospodarczą PZH, chociaż wiążących rozwiązań nie udało nam się wypracować. Kwestią sporną pozostawało to, czy pokój hotelowy jest miejscem publicznym, czy nie.
[...]
Czym zajmuje się ZAiKS?
ZAiKS jest organizacją zbiorowego zarządzania prawami autorskimi powołaną do życia przez twórców i do dziś przez nich samych zarządzaną. Publiczne wykorzystanie utworu, za które twórcy należy się wynagrodzenie, dokonuje się w setkach różnych miejsc, w których autor nie ma możliwości się znaleźć, by je odebrać. To zadanie spełnia w jego imieniu ZAiKS.
Chroni utwory zarówno członków stowarzyszenia, jak i twórców, którzy powierzyli mu swoje utwory pod ochronę. Zarządza także prawami twórców zagranicznych na podstawie umów o wzajemnej reprezentacji, zawartych z odpowiednimi organizacjami zagranicznymi. Stowarzyszenie służy więc zarówno autorom, jak i użytkownikom utworów. ZAiKS wyręcza użytkowników z obowiązku poszukiwania autora każdego utworu.
Tak więc wykorzystanie każdego utworu muzycznego, słownego, słowno-muzycznego itd. jest objęte licencją. Dlatego pierwsze, co trzeba uzyskać, chcąc te utwory wykonywać czy odtwarzać, jest zgoda twórców na ich wykorzystanie. ZAiKS w imieniu twórców udziela licencji i ustala wysokość odpłatności za wykorzystanie.
Jest ona ściśle związana ze skalą wykorzystania, np. inną wartość ma piosenka, gdy jest wykorzystywana jako utwór pierwszoplanowy, czyli podczas koncertu, inną zaś, gdy jest odtwarzany przez radio i stanowi tło muzyczne. W przypadku koncertu stawką jest określony procent od sprzedanych biletów, w przypadku radia w niewielkim lokalu gastronomicznym mogącym pomieścić np. do 20 osób miesięczna stawka zryczałtowana wynosi 60 zł miesięcznie.
Wielu restauratorów i hotelarzy jest jednak zdania, że skoro płacą abonament RTV lub za dostęp do telewizji kablowej czy satelitarnej, to nie muszą już płacić za prawa autorskie, bo są one opłacane przez stacje radiowe i telewizyjne...
Opłata abonamentowa jest opłatą za używanie odbiorników radiowych oraz telewizyjnych. Stacje radiowe i telewizyjne płacą autorom, ale tylko za prawo do emisji. I jeśli odbiorcami są osoby prywatne, to nie muszą płacić wynagrodzeń autorskich. Prawa te muszą być opłacane w przypadku odbiorników w miejscach publicznych, gdy mamy do czynienia z publicznym odtwarzaniem utworów.
Czy obecnie ZAiKS rozmawia z hotelarskimi organizacjami branżowymi na temat opłat z tytułu praw autorskich?
Tak. Jesteśmy w stałym w kontakcie z Izbą Gospodarczą PZH, chociaż wiążących rozwiązań nie udało nam się wypracować. Kwestią sporną pozostawało to, czy pokój hotelowy jest miejscem publicznym, czy nie.
[...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz