Autor: Rafał Szubstarski
Trzy spośród 379 powiatów i miast na prawach powiatów udzielają blisko 20 proc. wszystkich noclegów w Polsce. Przyciągają one też ponad jedną trzecią wszystkich obcokrajowców korzystających z takich obiektów. Te miejsca to Warszawa, powiat kołobrzeski i Kraków. Tam skupiają się, jak w soczewce wszystkie plusy i minusy polskiego rynku noclegowego. Rok 2010, który był jeszcze rokiem wychodzenia z kryzysu, przyciągnął do hoteli dużo więcej gości niż kiedykolwiek wcześniej, a pierwsze półrocze tego roku jest jeszcze lepsze.
Z ponad 7 tys. obiektów noclegowych działających w Polsce skorzystało w 2010 roku 20,4 mln osób, o milion więcej niż rok wcześniej. Głównym beneficjentem tego wzrostu były hotele, które przyciągnęły aż 1,1 mln więcej gości (spadki odnotowały inne obiekty zbiorowego zakwaterowania, przede wszystkim domy wycieczkowe, domy wczasowe, ośrodki kolonijne, kempingi i biwaki) – wynika z danych za ubiegły rok opublikowanych dopiero w listopadzie przez GUS. Z racji czasu jaki minął od 2010 roku i dynamiki na rynku noclegowym są to już dane mocno historyczne, ale wszystkie ogólne analizy polskiego rynku potem na nich bazują i stanowią one punkt odniesienia do oceny potencjału rynku noclegowego, więc warto je znać. A wynika z nich, że mimo iż rok 2010 stanowił dopiero lekkie odbicie w porównaniu do roku 2009, to wskaźniki liczby turystów korzystających z obiektów noclegowych, a szczególnie z hoteli, i udzielonych przez nie noclegów był rekordowy, nawet w porównaniu do lat przedkryzysowych.
Z biwaków do hoteli
W 2010 roku wszystkie obiekty udzieliły prawie 55,8 mln noclegów, o blisko 800 tys. więcej niż rok wcześniej, w tym hotele 21,2 mln, o ponad 1,7 mln więcej niż w 2009 roku. Podczas gdy drugie pod względem liczby udzielanych noclegów ośrodki wczasowe odnotowały spadek o ponad 450 tys. (8,4 mln noclegów), zakłady uzdrowiskowe o 700 tys. (7,6 mln), ośrodki kolonijne o 115 tys. (706 tys.), a pola biwakowe o prawie 100 tys., co w przypadku tych ostatnich świadczy o gwałtownym spadku zainteresowania taką formą noclegu, bo łącznie w 2010 roku udzieliły one 245 tys. noclegów, a skorzystało z nich 74 tys. osób w porównaniu do 97 tys. w 2009 roku. Duży wzrost liczby gości i udzielonych noclegów w hotelach nie oznacza, że ich właściciele odnotowali wzrost przychodów, nawet w porównaniu do 2009 roku, który uznawany jest za najgorszy w historii polskiego hotelarstwa. W wyniku kryzysu, aby przyciągnąć gości, hotele radykalnie obniżały ceny, w związku z czym nawet przyciągając więcej gości niekoniecznie zwiększały swoje wpływy, a ponosiły większe koszty.
Drugą przyczyną większej liczby gości, która niekoniecznie musiała się przekładać na większe obłożenie hoteli, był gwałtowny przyrost liczby hoteli w ostatnich latach. Tylko w ciągu dwóch lat 2009 – 2010 według danych GUS przybyło ich ponad 300, osiągając liczbę blisko 1,8 tys. Czyli od 2008 roku ich liczba wzrosła o ok. 20 proc. A w 2009 roku ruch turystyczny po raz pierwszy zmalał. To przyczyniło się do jeszcze większej konkurencji miedzy hotelami, która spowodowała wojnę cenową między nimi.
Dzięki temu stały się one bardziej dostępne dla większego grona osób i zapewne miało to swój wpływ na wyludn [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz