Autor: Waldemar Błaszczuk
Tematem redakcyjnej sondy w październikowym numerze "Hotelarza" była szara strefa w branży hotelarskiej. Przypomnijmy, że ponad 90 proc. nadesłanych odpowiedzi potwierdzało istnienie szarej strefy, podając konkretne przykłady działalności. Poniżej publikujemy komentarz, jakiego udzielił "Hotelarzowi" Waldemar Błaszczuk, sekretarz generalny Polskiego Związku Hoteli
Sonda "Hotelarza" przedstawia fragmentaryczny obraz szarej strefy w turystyce, odnosząc się przede wszystkim do usług noclegowych. Poruszona w niej problematyka dotyczy biur podróży, pilotów i przewodników, bazy noclegowej; i to zarówno tej nieskategoryzowanej, jak i hoteli wysokiej kategorii. Z wypowiedzi kilku czytelników wynika także, że do końca nie jest jasne pojęcie "szarej strefy" i każdy inaczej definiuje czy interpretuje to zjawisko. W rozważaniach nad szarą strefą w turystyce warto zwrócić uwagę na:
Moja sąsiadka, mieszkanka Warszawy, posiada piękną daczę na Kaszubach, sześć sypialni, salon, kuchnię, rokrocznie wynajmuje ją latem na dwa, trzy miesiące dla turystów niemieckich, których przysyła niekiedy niemieckie biuro podróży, częściej są to turyści przyjeżdżający od lat indywidualnie.
Sąsiadka nie płaci żadnych podatków, nigdzie nie zgłasza takiego wynajmu, ponieważ wychodzi z założenia i w myśl podanej niegdyś interpretacji Ministerstwa Gospodarki, że wynajem pokoi to nie jest działalność gospodarcza. ("Rzeczpospolita" z 12 czerwca 2001, nr 016/136/5909).
Sąsiadka jest gotowa wynajmować tę daczę przez jakieś biuro podróży, chętnie na dłuższy okres, po cenach na takim poziomie, jaki uzyskuje dzisiaj. Jak do tej pory nie znalazło się takie biuro podróży, mimo kilku ogłoszeń prasowych, które byłoby zainteresowane wynająć daczę na takich warunkach.
Sonda "Hotelarza" przedstawia fragmentaryczny obraz szarej strefy w turystyce, odnosząc się przede wszystkim do usług noclegowych. Poruszona w niej problematyka dotyczy biur podróży, pilotów i przewodników, bazy noclegowej; i to zarówno tej nieskategoryzowanej, jak i hoteli wysokiej kategorii. Z wypowiedzi kilku czytelników wynika także, że do końca nie jest jasne pojęcie "szarej strefy" i każdy inaczej definiuje czy interpretuje to zjawisko. W rozważaniach nad szarą strefą w turystyce warto zwrócić uwagę na:
- stronę popytową (turyści indywidualni, szkoły, zakłady pracy, parafie i tzw. środowisko sformalizowane);
- stronę podażową (przewoźnicy, biura podróży, baza noclegowa, gastronomia itp.).
Moja sąsiadka, mieszkanka Warszawy, posiada piękną daczę na Kaszubach, sześć sypialni, salon, kuchnię, rokrocznie wynajmuje ją latem na dwa, trzy miesiące dla turystów niemieckich, których przysyła niekiedy niemieckie biuro podróży, częściej są to turyści przyjeżdżający od lat indywidualnie.
Sąsiadka nie płaci żadnych podatków, nigdzie nie zgłasza takiego wynajmu, ponieważ wychodzi z założenia i w myśl podanej niegdyś interpretacji Ministerstwa Gospodarki, że wynajem pokoi to nie jest działalność gospodarcza. ("Rzeczpospolita" z 12 czerwca 2001, nr 016/136/5909).
Sąsiadka jest gotowa wynajmować tę daczę przez jakieś biuro podróży, chętnie na dłuższy okres, po cenach na takim poziomie, jaki uzyskuje dzisiaj. Jak do tej pory nie znalazło się takie biuro podróży, mimo kilku ogłoszeń prasowych, które byłoby zainteresowane wynająć daczę na takich warunkach.
Szara strefa, inaczej zwana gospodarką nieformalną, nierejestrowaną, nieoficjalną czy zac
[...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Strefa prenumeratora
Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
Prenumerata HOTELARZA to:
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl
Dodaj komentarz