Plan naprawczy dla hotelowego SPA

Autor: Anita Bajdalska. Autorka prowadzi firmę Manager Spa

Wiele słyszę o nierentownych SPA, zdarza mi się także usłyszeć: „jest dobrze, bo nie dopłacamy”. Czy na pewno chcemy tkwić w takich postawach? Płacić i płakać, bo przecież musimy mieć ten basen i usługi SPA, dlatego będziemy przekładać z pokoi, aby dołożyć do SPA. Kiedy okazuje się, że goście omijają ten departament szerokim łukiem, a jego budżet kompletnie się nie spina, czas na zmiany, czyli wdrożenie planu naprawczego.

Budowa hotelu wiąże się z bardzo wysokimi nakładami. To zaangażowanie finansowe musi po pewnym czasie zacząć przynosić zwrot z inwestycji. Wielu hotelarzy decyduje się na budowę stref SPA & wellness, aby podnieść prestiż, a także cenę za pobyt w hotelu. Te atrakcje dzisiaj wydają się absolutnie niezbędne, aby osiągać lepsze obłożenie pokoi i większe zyski. Nakłady na te strefy też do małych nie należą, a często słychać, że nie zarabiają na siebie.

Usługi SPA mają przynosić zyski

W tym miejscu warto rozróżnić dwa obszary: jeden, bezpłatny dla gości hotelu, czyli baseny, sauny, fitness i siłownie oraz drugi, płatny, jakim są usługi SPA. Ten pierwszy był, jest i będzie kosztowy, bo bezpośrednio nie przynosi dochodu. Pośrednio tak, ponieważ dzięki tym atrakcjom można zwiększyć cenę za nocleg oraz liczyć na lepsze obłożenie. Ale usługi SPA są już dodatkowo płatne i mają przynosić zyski. Co zrobić, jeśli tak się nie dzieje?

Bez względu na to, z jakiego powodu SPA nie jest rentowne, czas na wdrożenie działań naprawczych, które wyciągną z tarapatów hotelowe SPA. Powszechnie panująca opinia o nierentownych zabiegach dzisiaj jest coraz mniej aktualna. Owszem, nadal są miejsca, gdzie trzeba dokładać do SPA, ale są i takie, które coraz lepiej sobie radzą i potrafią przynieść godziwe zyski. Co o tym decyduje?

Chyba odwaga w ocenie funkcjonowania tego departamentu i otwartość na dobrą zmianę, którą nie zawsze chcą podjąć osoby zarządzające hotelami. Z jednej strony mogę starać się zrozumieć takie podejście, bo przecież mało kto zna się na hotelowych SPA, a dyrektorzy raczej nie wywodzą się z tych działów i niekiedy świadomie unikają ingerencji w ten departament. Lepiej jest tkwić w tym co mają, niż rozpoczynać przewidywalne rewolucje, których efektów nie mogą przewidzieć. I to jest często właśnie kluczowy problem, z którym należy się zmierzyć. Zacząć od obiektywnej oceny pracy SPA i próbować poszukać rozwiązań, które wyprowadzą je ze strat.

Proces zaczyna się od au dytu – finansowego i jakościowego

Proces naprawcz

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *