RAPORT NOWE TECHNOLOGIE– AI W HOTELARSTWIE

Czy współczesne hotelarstwo może funkcjonować bez sztucznej inteligencji?

Forum Hotel Trends Poland & CEE , które odbyło się w hotelu Regent Warszawa, rozpoczęło wystąpienie gościa specjalnego dr. hab. Dariusza Szostka, prof. Uniwersytetu Śląskiego, eksperta Obserwatorium AI Parlamentu Europejskiego w Brukseli, poświęcone wykorzystaniu sztucznej inteligencji w hotelarstwie, szansach dla branży, ale i ryzykach związanych z korzystaniem z algorytmów. Jakie działania są dozwolone, a jakie nie?

Czas też przygotować się na EU Wallet i inne rozwiązania technologiczne, które wkraczają do świata hotelarstwa. Prezentujemy obszerne fragmenty tego wystąpienia.

Czy współczesne hotelarstwo może funkcjonować bez sztucznej inteligencji?

Dzisiaj mamy modę na sztuczną inteligencję, więc wszędzie musi być sztuczna inteligencja. Będę mówił nie tylko o samej AI w hotelarstwie, ale szerzej o tym, co przygotowujemy w Unii Europejskiej dla biznesu. Dlaczego?

Bo Unia Europejska dziś jest podmiotem, który jest dopiero na trzecim miejscu w zakresie rozwoju SI . Na pierwszym miejscu jest Azja, na drugim Stany Zjednoczone. My jako Unia jesteśmy na trzecim miejscu i chcielibyśmy to miejsce przynajmniej utrzymać. Dlatego w 2022 r. został przygotowany cały pakiet aktów prawnych w programie „Droga ku cyfrowej dekadzie” do roku 2030, który określa, w jakim kierunku zmierzamy, przygotowując przedsiębiorców, w tym hotelarskich, na całkowicie nowe ujęcie przede wszystkim obiegu dokumentów, na nowe ujęcie identyfikacji cyfrowej i cyberbezpieczeństwo, o którym musimy ciągle, wszędzie i cały czas mówić. Jak te nowe technologie w ciągu najbliższych pięciu lat nas zmienią i w jakim kierunku zmierzamy?

Dla mnie, jako człowieka, który zarządzał kwestiami informatycznymi na jednym z uniwersytetów przez dwa lata, kluczem optymalizacji zarządzania jest kwestia inteligentnych budynków. Już dziś mamy wiele możliwości, które pozwalają nam na zarządzanie energią, wodą, odpadami, urządzeniami bez udziału człowieka. Olbrzymim kosztem dziś są koszty personalne. I automatyzacja zarządzania tymi codziennymi elementami pozwala na ich ograniczenie. Już w wielu sieciach wprowadzono różnego rodzaju analizy, czujniki, a do tego podpięto odpowiednie algorytmy, które samodzielnie podejmują decyzje co, gdzie i w jakim miejscu. Sztuczna inteligencja pozwala całościowo tym zarządzać. Inne elementy to kwestia ułatwienia rezerwacji, dynamiczne ustalanie cen, zarządzanie obłożeniem, ustawianie grafiku pracy. To jest narzędzie pozwalające na sieciowe podejście do funkcjonowania w zakresie hotelarstwa.

Cyber i bezpieczeństwo

Natomiast ważnym elementem jest kwestia bezpieczeństwa. Obecnie jesteśmy w środku wojny cybernetycznej. Polska nie jest państwem przyfrontowym w zakresie ataków cyfrowych. Jesteśmy państwem frontowym. Zagrożeń mamy multum. Ja, będąc pełnomocnikiem rektora ds. informatyzacji uniwersytetu, miałem dostęp do danych dotyczących chociażby ataków na uczelnie, ale także szerzej – ataków dotyczących naszego państwa. I mogę powiedzieć, że infiltracja przez różnego rodzaju służby i wywiady jest właściwie codziennością. Dane z ostatnich sześciu miesięcy pokazują, że mamy w Polsce dwa tysiące ataków krytycznych tygodniowo. Nie ma najmniejszych szans, żebyśmy w sposób tradycyjny, jak do tej pory, zabezpieczyli się cybernetycznie przed wszelkiego rodzaju atakami. Nie ma możliwości, żeby monitorować anomalie w sieciach bez narzędzi sztucznej inteligencji. My musimy przede wszystkim zadbać o bezpieczeństwo.

Bezpieczeństwo naszych klientów, ale także naszych budynków. Więc narzędzia związane ze sztuczną inteligencją, narzędzia związane z analityką pozwalają nam, a właściwie algorytmom, wspierać nas w weryfikacji, co się dzieje w budynku. Przede wszystkim analiza w czasie rzeczywistym wszelkiego rodzaju zagrożeń to nie tylko kwestia wody, zalania, pożaru itp., ale to także kwestia zachowania się ludzi. Są systemy, które potrafią wskazać, czy ktoś biegnie, bo uprawia jogging, czy biegnie, bo ucieka, albo że ktoś zachowuje się w sposób niezbyt naturalny, że ktoś może nam zagrażać na którymś piętrze. I to się dzieje w sposób zautomatyzowany, gdzie nie jest potrzebny żaden operator, tylko on dostaje informację, że właśnie coś się dzieje. Część z państwa będzie podlegała już wkrótce pod ustawę o cyberbezpieczeństwie i unijną dyrektywę NIS 2, gdzie wszelkiego rodzaju dostawy prądu, energii, zarządzanie odpadami będzie podniesione do kategorii krytycznej, a co za tym idzie, trzeba będzie przygotować odpowiednie audyty, weryfikacje i kontrole. Pierwsze audyty mają być wykonane za trzy lata przez podmioty zewnętrzne.

Rozpoznawanie twarzy

Kwestia rozpoznawania twarzy i identyfikacji gości. B

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *