Dr hab. Dariusz Szostek o sztucznej inteligencji w hotelarstwie   KONFERENCJE "HOTELARZA"

Czy współczesne hotelarstwo stać na funkcjonowanie bez AI? Jakie szanse i ryzyka dla branży niesie ze sobą wykorzystanie sztucznej inteligencji? – temu poświęcona była pierwsza z prezentacji inaugurujących tegoroczne Forum HT, poprowadzona przez Gościa Specjalnego tegorocznej edycji, dr hab. Dariusza Szostka, dyrektora Centrum Cyber Science Uniwersytetu Śląskiego.

Dr hab. Dariusz Szostek w swoim wystąpieniu zarysował perspektywy rozwoju sztucznej inteligencji oraz działania regulacyjne jakie w tej materii prowadzone są w Unii Europejskiej.

- Uznaliśmy, że w Europie nie możemy ścigać się z Chinami czy Stanami Zjednoczonymi, trzeba więc postawić na inne aspekty. W Europie stawiamy przede wszystkim na bezpieczeństwo, dlatego zakazano inwigilacji osób w czasie rzeczywistym – powiedział Dariusz Szostek.

Jak zauważył prelegent niestety jako Polska, wbrew głoszonym hasłom nie jesteśmy potentatem w AI. - Jesteśmy na przedostatnim miejscu w zakresie kompetencji cyfrowych. W zakresie wykorzystania chmury średnia przedsiębiorstw w Polsce wynosi 19 proc. średnia UE wynosi 30 proc.

Również w przypadku wykorzystywania AI przez przedsiębiorstwa Polska notuje słabe wyniki. Średni odsetek przedsiębiorstw wykorzystujących Sztuczna Inteligencję w UE wynosi 8,7 proc., podczas gdy w Polsce jest to poziom zaledwie 3 proc.

- Podróżując po Polsce korzystam z hoteli. Ostatnio kilka razy nocując w paru hotelach w Polsce zauważyłem, że w żadnym z nich nie miałem możliwości szybkiego zameldowania się przez tablet – poinformował słuchaczy dr Dariusz Szostak.

- Przeprowadziłem ostatnio taki eksperyment. W marcu unieważniłem sobie dowód i spałem w kilku hotelach sprawdzano tylko mObywatela i nigdzie nie zakwestionowano tego nieważnego dowodu. Założyłem również na ten dowód spółkę z.o.o. – powiedział dr Szostak – To pokazuje jak traktowane są te dane – dodał specjalista.

Wprowadzany jest w UE portfel cyfrowej tożsamości. Jest to wyzwanie również dla hotelarzy.

W praktyce dla hotelarzy polegać to będzie na ty, że w czasie rzeczywistym będę przykładając telefon przesyłam swoje dane do systemu hotelarskiego.

- Stworzyliśmy cyfrową tożsamość, która jest w odrębnej bazie. Aktualnie tworzymy European ID. Meldując się nie będę przekazywał danych bezpośrednio do bazy hotelu, ale hotel będzie musiał określić na jaki czas i w jakim zakresie potrzebuje moich danych.



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *