Raport „Przyszłość edukacji. Scenariusze 2046” przygotowany przez infuture.institute i Collegium Da Vinci wskazuje, że umiejętność współpracy w zespole będzie jedną z najbardziej przydatnych kompetencji przyszłości. Nie da się ukryć, że umiejętność ta nie jest możliwa bez efektywnej komunikacji. Dlatego warto się na niej skupić w skali pojedynczego zespołu. Efektywna komunikacja nie tylko pozwala budować relacje między pracownikami, ale także wpływa na efektywność całego hotelu.
Co zyskujemy, świadomie budując komunikację na poziomie zespołów?
Warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych aspektów.
Znaczenie efektywnej komunikacji w hotelu
Po pierwsze, zapobiega to nieporozumieniom i konfliktom. Gdy jednak takie sytuacje się pojawią, dzięki jasno określonym zasadom mogą zostać szybko rozwiązane, co oszczędza zarówno czas, jak i inne zasoby. Jest to szczególnie istotne w hotelu w okresach, gdy występuje zwiększona ilość pracy. Po drugie, dobra komunikacja tworzy pozytywną atmosferę wśród pracowników. Osobom zarządzającym hotelami powinno zależeć na tym, aby ich zespół dobrze czuł się w miejscu, w którym spędza znaczną część dnia. To, w jaki sposób ludzie się komunikują i jaka kultura komunikacyjna panuje w firmie, ma ogromny wpływ na tworzenie zdrowego i przyjaznego środowiska pracy. Po trzecie, efektywna komunikacja zwiększa retencję pracowników – czyli ich skłonność do pozostania w organizacji, co bezpośrednio wiąże się z poprzednim punktem. Pracownicy są mniej skłonni odchodzić z miejsca, gdzie panuje dobra atmosfera i ludzie potrafią się ze sobą dogadywać. Jest to szczególnie istotne obecnie, gdy na rynku brakuje pracowników. Ponadto wysoka retencja zmniejsza koszty związane z rzadszą potrzebą szkolenia nowych pracowników. Jako ostatni punkt warto wymienić wzmocnienie zaangażowania i poczucia przynależności pracowników, co jest kolejną korzyścią efektywnej komunikacji w hotelu. Można to osiągnąć poprzez regularny feedback oraz tworzenie przestrzeni do dzielenia się przemyśleniami i potrzebami pracowników.
Kluczowe elementy efektywnej komunikacji w zespole
Które zatem elementy warto wziąć pod uwagę, aby budować efektywną komunikację wewnątrz zespołu hotelowego?
Oto pięć kluczowych aspektów: kontrakt zespołowy, kultura feedbacku, komunikacja kryzysowa, budowanie więzi między współpracownikami oraz współpraca pomiędzy zespołami.
Kontrakt zespołowy
Przychodząc do nowego miejsca, pracownik podpisuje umowę, która określa jego prawa i obowiązki. Można podobne zasady przenieść na grunt zespołu i stworzyć wspólnie swego rodzaju kontrakt, który będzie wspierał codzienną komunikację i współpracę. Idealnie, gdyby kontrakt taki był sporządzony w momencie, gdy zespół dopiero zaczyna swoją działalność. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by stworzyć go w każdym innym momencie. Dobrze przygotowany kontrakt powinien zawierać odpowiedzi na poniższe pytania.
Jakie są oczekiwania i potrzeby, jeśli chodzi o codzienną komunikację?
Na samym początku warto dowiedzieć się, jakie są oczekiwania i potrzeby poszczególnych członków zespołu w zakresie komunikacji. Chodzi tu zarówno o preferowane kanały komunikacji (np. konkret
[...]Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Dodaj komentarz