Booking.com rezygnuje z klauzuli najniższej ceny

Booking.com ogłosił, że rezygnuje z tzw. klauzuli najniższej ceny, która zakazywała hotelom oferowania w innych kanałach sprzedaży, włącznie z własnymi stronami internetowymi, cen niższych niż na tej platformie rezerwacyjnej. Decyzja ta została podjęta pod presją nowego aktu o rynkach cyfrowych Unii Europejskiej oraz groźbą kar ze strony Komisji Krajowej Rynków i Konkurencji.

Decyzja dotyczy działalności prowadzonej we wszystkich krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego, ale już wcześniej podobna zapadła w odniesieniu do Niemiec, gdzie w wyniku postępowania, które trwało od 2015 r., a zainicjowane zostało przez Federalny Urząd Antymonopolowy, w 2021 r. Federalny Trybunał Sprawiedliwości uznał parytet cenowy wymagany w umowach przez Booking.com za niezgodny z prawem. Batalia hotelarzy o zniesienie parytetu cenowego trwała od wielu lat.

Jednak Booking bronił się przed rezygnacją z parytetu cenowego, twierdząc, że klauzule są konieczne, gdyż w przeciwnym razie obiekty będą traktować portal jako kanał promocji, a potem sprzedawać usługi bezpośrednio po niższej cenie. Niemiecki Federalny Trybunał Sprawiedliwości nie zgodził się z tą argumentacją i potwierdził, że nie można ich postrzegać jako „niezbędnej umowy dodatkowej”, neutralnej w stosunku do prawa antymonopolowego – zwłaszcza że Booking posiada ponad 60-procentowy udział w rynku rezerwacji przez portale.

„Chociaż wierzymy, że parytet cen zapewnia bardziej konkurencyjne środowisko dla naszych partnerów i korzyści

[...]

Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.

Strefa prenumeratora

Wszyscy prenumeratorzy miesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.

Prenumerata HOTELARZA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl
  • (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Hotelarza, skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *