By sprostać coraz większym oczekiwaniom gości i utrzymać swoją pozycję na rynku, hotele muszą nie tylko oferować wysoką jakość usług, ale także zadbać o sprawne zarządzanie procesami wewnątrz organizacji. Pomaga w tym mapowanie procesów, które powinno stać się niezbędnym narzędziem w arsenale każdego hotelu. Na czym polega? Jakie może przynieść korzyści zarówno dla hotelu, jak i dla jego gości?
Czym jest w ogóle proces? W znaczeniu ogólnym może być zdefiniowany jako zbiór powiązanych ze sobą czynności, których realizacja jest niezbędna do uzyskania określonego rezultatu. A czym jest proces biznesowy? Jest to seria zdefiniowanych działań lub zadań, które prowadzą do osiągnięcia określonego efektu biznesowego. Wiele działań w firmie stanowi część jakiegoś procesu. Istotne jest pytanie: czy te procesy są przemyślane, zorganizowane i skuteczne? Aby to osiągnąć, powinny: ;
1. być jasno zdefiniowane – uwzględniając swoje granice oraz to, co jest na ich wejściu i wyjściu, aby osoby zaangażowane w procesy rozumiały i potrafiły je zrealizować, ;
2. być uporządkowane – mieć określoną kolejność działań i ich harmonogram, ;
3. posiadać odbiorcę – wyniki procesów muszą być jasne dla konkretnych odbiorców, ;
4. dostarczać wartość – każdy krok w procesie powinien przyczyniać się do zwiększenia wartości produktu, usługi lub pracy, ;
5. mieć właścicieli – tzn. osoby lub grupy osób odpowiedzialne za procesy i ich rezultaty.
Jakie procesy występują w hotelu?
Większość procesów biznesowych w hotelu można przypisać do jednej z trzech kategorii. Procesy operacyjne. Do tej kategorii można zaliczyć wszystkie procesy, poprzez które tworzymy i dostarczamy usługi i produkty, z których korzystają goście hotelowi. Cztery główne procesy hotelowe wewnątrz tego typu to:
– sprzątanie i naprawianie usterek, – dbanie o zaopatrzenie w niezbędne artykuły, – zameldowanie i wymeldowanie gości, – przygotowywanie i serwowanie posiłków i napojów. Procesy wspierające. Jako procesy wspierające można określić te, które nie tworzą bezpośrednio produktów czy usług do użytku gości, ale są niezbędne do funkcjonowania biznesu. Takie procesy obejmują:
– projektowanie usług i produktów hotelowych (które są później dostarczane poprzez procesy operacyjne), – mierzenie satysfakcji gości, – badanie rynku i oczekiwań klientów, – marketing, sprzedaż, – dbanie o jakość systemów IT w hotelu.
Procesy zarządcze. Ostatnia grupa procesów obejmuje te, które mają na celu kierowanie, koordynowanie i kontrolę operacyjnych i wspierających procesów biznesowych. Do tej kategorii można zaliczyć procesy zarządzania takimi aspektami jak: strategia hotelu, zasoby ludzkie i rozwój pracowników, finanse i środki trwałe, reputacja, zmiana, jakość. Można stwierdzić, że stanowią one odrębny i istotny podzbiór procesów wspierających. Jak widać, każdy z wymienionych procesów zawiera wiele mniejszych, których świadomość i sposób zarządzania są niezwykle istotne dla efektywnego funkcjonowania hotelu. Dlatego od czasu do czasu warto pochylić się nad ich identyfikacją i optymalizacją.
Czym jest mapowanie procesów i dlaczego warto je robić?
Mapowanie procesów to najczęściej graficzne przedstawienie operacji, zależności między działami oraz odpowiedzialności za poszczególne kroki. Obejmuje także wszystkie niezbędne procedury w postaci dokumentów oraz instrukcje dotyczące sposobu wykonywania poszczególnych czynności. Zastosowanie mapowania procesów stanowi krok w kierunku transparentności i przedstawienia rzeczywistej sytuacji w organizacji pod względem p
[...]Wybierz prenumeratę papierową, albo elektroniczną. Czytaj tak jak Ci wygodnie.
- Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania miesięcznika prosto na biurko, bądź swoją pocztę e-mail
- Dostęp do pełnych zasobów portalu www.e-hotelarz.pl (w tym archiwum wydań od 2005 roku, dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
- Specjalne zniżki na szkolenia Akademii Hotelarza i konferencje organizowane przez „Hotelarza”
- Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
- Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 26
- Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego TUTAJ
Dodaj komentarz